Wynik oceny AIMIND: Twoja firma jest niezaawansowana we wdrażaniu rozwiązań AI
Organizacje, które należą do tej samej kategorii AIMIND, zwykle wykazują podobne zdolności i cechy. Poniższa tabela ilustruje wspólne możliwości, cechy i przydatność do przyjęcia sztucznej inteligencji przez organizacje w każdej kategorii gotowości do sztucznej inteligencji.
Firma niezaawansowana | Firma średniozaawansowana | Firma zaawansowana | Firma bardzo zaawansowana | |
---|---|---|---|---|
Średni wynik | Mniej niż 2.5 | od 2.5 do 3.4 | od 3.5 do 4.5 | Więcej niż 4.5 |
Możliwości ogólne | Firma być może słyszała o sztucznej inteligencji, ale nie jest świadoma jej zastosowań | Doświadczeni konsumenci rozwiązań AI. Firma potrafi identyfikować przypadki użycia dla aplikacji AI | Firma jest zdolna do zintegrowania wstępnie wyszkolonego modelu AI z produktami lub procesami biznesowymi | Firma jest zdolna do opracowywania niestandardowych rozwiązań AI dla określonych potrzeb biznesowych |
Charakterystyka ogólna | Konieczność zapoznania się z ofertą dostawców AI, ich projektów i wartości biznesowej sztucznej inteligencji | Firma powinna zidentyfikować potencjalne przypadki użycia i poszukać rozwiązań AI od dostawców | Firma jest w stanie wykonać i wdrożyć wstępnie wyszkolone modele AI | Firma ma plan wdrożenia AI |
Przydatność do przyjęcia sztucznej inteligencji | Wykorzystanie gotowych, kompleksowych rozwiązań AI | Firma może zintegrować wstępnie wyszkolone modele AI i rozwiązania AI | Firma jest w stanie opracować dostosowany model AI do unikalnych potrzeb biznesowych |
Interpretacja wyniku AIMIND
Powszechnym błędem jest przekonanie, że przyjęcie sztucznej inteligencji jest odpowiednie tylko dla większych organizacji lub organizacji opartych na technologii. Wręcz przeciwnie, organizacje niezaawansowane i średnio zaawansowane we wdrażaniu AI , nawet jeśli brakuje im danych, talentów lub infrastruktury ML, mogą przyjąć gotowe rozwiązania AI do swojej podstawowej lub peryferyjnej działalności biznesowej. Na przykład firma prawnicza niezaawansowana lub średnio zaawansowana we wdrażaniu AI może wdrożyć chatbota na swojej stronie internetowej, aby pomóc odpowiadać na zapytania klientów. Podstawowa różnica polega na tym, że organizacje świadome sztucznej inteligencji mogą identyfikować lepsze przypadki użycia sztucznej inteligencji, nabywać odpowiednie rozwiązania sztucznej inteligencji i potencjalnie czerpać większe korzyści z przyjęcia sztucznej inteligencji. Organizacje gotowe na sztuczną inteligencję zazwyczaj mogą integrować funkcje sztucznej inteligencji z istniejącymi produktami za pośrednictwem interfejsu programowania aplikacji (API). Na przykład firma zajmująca się badaniami konsumenckimi, która jest zaawansowana we wdrażaniu AI, mogłaby wykonywać wywołania API do usług AI świadczonych przez dostawców usług w chmurze w celu analizowania nastrojów klientów. Organizacje gotowe na sztuczną inteligencję mogłyby również z łatwością eksplorować otwarte i wstępnie wyszkolone modele sztucznej inteligencji, aby wzbogacić swoje produkty lub usługi o funkcje sztucznej inteligencji, zwiększając w ten sposób swoją konkurencyjność. Organizacje kompetentne w zakresie sztucznej inteligencji zazwyczaj mogą opracowywać niestandardowe rozwiązania dla unikalnych potrzeb biznesowych, gdy żadne nie są dostępne na rynku. Ograniczają ich jedynie wyobraźnia, dane i zasoby dotyczące rodzaju rozwiązań AI, które mogliby opracować. Organizacje powinny ocenić, czy ich obecne możliwości sztucznej inteligencji wspierają ich cele organizacyjne. W przypadku rozbieżności organizacje mogą odnieść się do profili swoich zdolności organizacyjnych jako przewodnika wysokiego poziomu dotyczącego określonych obszarów, które należy ukierunkować i ulepszyć. Należy zauważyć, że nie każda organizacja musi osiągnąć poziom firmy bardzo zaawansowanej. Idealna gotowość AI zależy od celów organizacji. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę wszechobecność technologii sztucznej inteligencji, organizacje powinny w minimalnym stopniu dążyć do bycia świadomym sztucznej inteligencji. Dzięki temu mogą identyfikować lepsze przypadki użycia sztucznej inteligencji, kupować odpowiednie rozwiązania AI i być świadomymi konsumentami sztucznej inteligencji.
Twój profil organizacji i inne firmy w branży Edukacja.
Wykres po lewej pokazuje twoje odpowiedzi i odpowiadający im wynik na podstawie AIMIND. Wynik waha się od 0 do 1; wyższy wynik wskazuje na lepszą zdolność w danym wymiarze. Wykres po prawej pokazuje średni wynik AIMIND innych firm z tej samej branży co Twoja organizacja.
Wynik: 0 – firma niezaawansowana, 0.33 – firma średnio zaawansowana, 0.66 – firma zaawansowana, 1 – firma bardzo zaawansowana
Twój profil organizacji i inne MŚP firmy typu
Wykres po lewej pokazuje twoje odpowiedzi i odpowiadający im wynik na podstawie AIMIND. Wynik waha się od 0 do 1; wyższy wynik wskazuje na lepszą zdolność w danym wymiarze. Wykres po prawej stronie pokazuje średni wynik AIMIND innych firm o takim samym typie organizacji jak Twoja organizacja.
Wynik: 0 – firma niezaawansowana, 0.33 – firma średnio zaawansowana, 0.66 – firma zaawansowana, 1 – firma bardzo zaawansowana
Interpretacja profilu organizacji
Profil zdolności organizacji służy jako przewodnik dla organizacji, która chce ulepszyć swoje możliwości sztucznej inteligencji. Organizacja powinna dążyć do zrównoważonego profilu, mając wszystkie wymiary z tym samym wynikiem w oparciu o pożądane możliwości; w przeciwnym razie najsłabszy wymiar w krzywym profilu może przeszkodzić organizacji w osiągnięciu ambicji AI i czerpaniu efektów synergii między wymiarami. Na przykład organizacja, która jest silna pod względem talentów AI, ale słaba pod względem infrastruktury danych i uczenia maszynowego, nie może skutecznie opracowywać modeli AI. Dzieje się tak dlatego, że ich talentom AI brakuje infrastruktury niezbędnej do wykonywania ich pracy. Rzadko zdarza się, aby organizacja miała nadmiernie wypaczony profil. Na przykład organizacja bez silnego wsparcia ze strony kierownictwa raczej nie będzie miała wymaganych zasobów do inwestowania w innych wymiarach. Podobnie organizacja o słabej znajomości sztucznej inteligencji ma wątpliwości, czy potrafi zidentyfikować odpowiednie przypadki użycia biznesowego, docenić znaczenie jakości danych i zrozumieć konieczność etyki i zarządzania sztuczną inteligencją. Organizacja o nadmiernie skrzywionym profilu może chcieć przejrzeć odpowiedzi z samooceny, aby upewnić się, że są one dokładne. Identyfikując najsłabsze wymiary, profil zdolności organizacyjnych umożliwia organizacji skupienie się na wymiarach, które mogą znacznie poprawić jej ogólne możliwości sztucznej inteligencji.
Podejście do poprawy gotowości AI
Poniżej znajduje się sugerowane podejście dla organizacji, które może skorzystać z oceny AIMIND i poprawić gotowość AI:
Sugestia AIMIND ma na celu zapewnienie Twojej organizacji bardziej szczegółowego zrozumienia, w jaki sposób możesz zwiększyć gotowość AI, wraz z praktycznymi krokami, które możesz podjąć, aby osiągnąć swoje cele. Podstawowym założeniem Sugestii AIMIND jest to, że każda organizacja znajduje się na określonym etapie gotowości AI, z różnymi wymaganiami i wyzwaniami do pokonania. Na przykład, jeśli Twoja organizacja przechodzi obecnie z niezaawansowanej do średnio zaawansowanej, być może rozpoczynasz swój pierwszy projekt AI z wykorzystaniem gotowego rozwiązania. I odwrotnie, jeśli przechodzisz od średnio zaawansowanej do zaawansowanej, być może chcesz opracować swoje pierwsze niestandardowe rozwiązanie AI. Wreszcie, jeśli przechodzisz z zaawansowanej do bardzo zaawansowanej, możesz skupić się na opracowywaniu wielu rozwiązań AI przy użyciu własnego zespołu. Sugestia AIMIND służy jako przewodnik dla organizacji, które są zaangażowane w zwiększanie gotowości AI, jednocześnie uznając, że różne organizacje mogą zdecydować się na pozostanie w określonej kategorii gotowości AI, która jest zgodna z ich potrzebami biznesowymi. Aby pomóc organizacjom przejść na wyższy poziom gotowości na sztuczną inteligencję, sugestia AIMIND oferuje szereg zaleceń, które mogą być istotne dla Twojej organizacji do rozważenia i wdrożenia podczas dążenia do osiągnięcia swoich celów.
Filar | Wymiar | Firma niezaawansowana --> Firma średniozaawansowana (nabycie rozwiązania AI - np. chatbot do obsługi klienta) |
Firma zaawansowana --> Firma bardzo zaawansowana (Zbuduj rozwiązanie AI na zamówienie) |
Firma zaawansowana --> Firma bardzo zaawansowana (Zbuduj wiele rozwiązań AI z wewnętrznym zespołem) |
Firma bardzo zaawansowana |
Gotowość organizacyjna | Wsparcie kierownictwa | Ustalenie budżetu i przydzielenie zasobów na pierwszy projekt AI, a także zwiększenie umiejętności pracowników w zakresie AI | Powołanie zespołu projektowego składającego się z osób posiadających podstawową wiedzę na temat sztucznej inteligencji (np. liderów sztucznej inteligencji) w celu określenia wymagań dotyczących rozwiązań w zakresie sztucznej inteligencji i znalezienia odpowiedniego dostawcy | Ustalenie strategii firmy w zakresie sztucznej inteligencji oraz przydzielenie budżetu i zasobów | - |
Umiejętność posługiwania się AI | Zachęcanie wszystkich pracowników (w tym nieinżynierów, sprzedawców, marketingowców, HR-owców) do udziału w nietechnicznych zajęciach na temat sztucznej inteligencji, zarówno online, jak i offline | - | |||
Talenty AI | Zidentyfikuj pracowników znających się na technologii, którzy mogą być liderami AI i umożliw im eksperymentowanie i wdrażanie gotowych rozwiązań AI. | Zwiększenie umiejętności zespołu projektowego w celu zdefiniowania zakresu projektu AI | Zatrudnienie i zbudowanie zespołu inżynierów AI składającego się z inżynierów AI, inżynierów MLOps, menedżerów produktu, administratorów danych, badaczy AI | - | |
Akceptacja AI przez pracowników | Zachęcanie mistrzów AI do organizowania sesji szkoleniowych dla pracowników na temat tego, jak skutecznie korzystać z przetestowanych rozwiązań AI. | - | |||
Kultura eksperymentowania | Wzmocnij liderów AI do współpracy z pracownikami w celu zbadania rozwiązań opartych na AI | - | |||
Wartość biznesowa | Biznesowy przypadek wdrożenia | Wybierz jeden proces biznesowy, w którym można wdrożyć rozwiązania AI | Pomyśl i ustal priorytety potencjalnych przypadków użycia sztucznej inteligencji, które mają najwyższy potencjał wartości biznesowej | - | |
Gotowość w zakresie etyki i zarządzania | Zarządzanie AI | Zapoznanie się ze standardami lub ramami zarządzania sztuczną inteligencją istotnymi dla rozwiązania AI | Wdrożenie podstawowych wytycznych dotyczących zarządzania sztuczną inteligencją | Tworzenie zasad i procedur w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania wdrożonych rozwiązań AI, takich jak zapewnienie, że modele AI są szkolone na bezstronnych danych oraz monitorowanie wydajności modeli AI | - |
Kontrola ryzyka AI | Identyfikacja potencjalnego ryzyka związanego z rozwiązaniem AI | Wdrożenie podstawowych wytycznych kontroli ryzyka AI | Powołanie lidera (np. Chief Data Officer, Chief AI Officer) w celu standaryzacji kontroli ryzyka AI w całej organizacji i przeprowadzenia rygorystycznych testów istniejących rozwiązań AI. | - | |
Gotowość danych | Jakość danych | Wprowadź procesy gromadzenia i czyszczenia danych. Poinformuj wszystkich interesariuszy o znaczeniu wysokiej jakości danych | Przydziel pracowników z formalnymi obowiązkami do zarządzania zbiorami danych, które mają potencjalne przypadki użycia sztucznej inteligencji | Wyznaczenie lidera (np. Chief Data Officer, Chief AI Officer) do zarządzania procesami zarządzania danymi | - |
Dane referencyjne | Wprowadzenie wspólnego słownictwa (np. zestawu standardowych kodów lub etykiet) do wykorzystania danych w organizacji w celu zapewnienia, że dane są dokładne i spójne | Skonsolidowanie zbiorów danych w ujednoliconą bazę danych na poziomie podorganizacji i ustrukturyzowanie danych w znormalizowanym formacie | Skonsolidowanie zbiorów danych w ujednoliconej bazie danych na poziomie organizacyjnym oraz ustanowienie i utrzymanie definicji danych, katalogu i metadanych | - | |
Gotowość infrastruktury | nfrastruktura uczenia maszynowego (ML) | Przeznaczenie budżetu na infrastrukturę (np. w chmurze lub lokalną) odpowiednią dla rozwiązania AI | Przydziel budżet na serwery w chmurze lub lokalne w celu obsługi platformy niskokodowej lub rozwiązań "pudełkowych" i zdalnego dostępu do wdrożonego rozwiązania AI. | Przydziel znaczny, dedykowany budżet na wdrożenie systemu rozproszonego. Wdrażaj MLOps, wykorzystuj API, rozwijaj oprogramowanie obsługujące AI i integruj AI z większością projektów. Uwzględnienie AI jako elementu oferty produktowej | - |
Infrastruktura danych | Zorganizowanie tabelarycznych zbiorów danych w plikach Excel i danych nietabelarycznych (np. obrazów, tekstu) w oddzielnych folderach w celu efektywnego przechowywania danych i zarządzania nimi | Wdrożenie odpowiedniej technologii bazodanowej (np. relacyjna baza danych, obiektowa baza danych, grafowa baza danych) do obsługi projektu AI | Wdrożenie szerokiego zakresu odpowiednich technologii baz danych (np. relacyjna baza danych, obiektowa baza danych, grafowa baza danych do obsługi wielu projektów AI | - | |
Uwaga: zakłada się, że organizacje nieświadome AI mają pewien poziom gotowości cyfrowej (np. przekonwertowały dane analogowe na dane cyfrowe) |
Dziękujemy za poddanie się ocenie AIMIND.
Skontaktuj się z nami, jeśli masz pytania dotyczące programu AIMIND, chcesz dowiedzieć się więcej o naszych programach lub potrzebujesz dalszych porad dotyczących poprawy dojrzałości Al w Twojej organizacji.